شکیبا باشید ...

داده کاوی

داده کاوی فرایند یافتن ناهنجاری ها ، الگوها و همبستگی ها در مجموعه داده های بزرگ برای پیش بینی نتایج است. با استفاده از طیف گسترده ای از تکنیک ها ، می توان از این اطلاعات برای افزایش درآمد ، کاهش هزینه ها ، بهبود روابط مشتری ، کاهش خطرات و … استفاده کرد .از فرآیندهای داده کاوی برای ساختن مدل های یادگیری ماشینی (Machine Learning) استفاده می شود.  داده کاوی شامل کاوش و تجزیه و تحلیل بلوک های زیادی از اطلاعات است تا الگوها و روندهای معنادار را به دست آورد که می تواند در زمینه های مختلفی از جمله بازاریابی بانک اطلاعاتی (database marketing) ، مدیریت ریسک اعتباری (credit risk management) ، تشخیص کلاهبرداری (fraud detection) ، فیلتر اسپم ایمیل(spam Email filtering)  یا حتی برای تشخیص احساسات و نظرات کاربران مورد استفاده قرار گیرد.

فرایند داده کاوی به پنج مرحله تقسیم می شود. در مرحله اول ، سازمان ها داده ها را جمع می کنند و آن را در انبار داده خود بارگذاری می کنند. سپس ، آن ها داده ها را یا بر روی سرورهای داخلی یا cloud ذخیره و مدیریت می کنند. تحلیلگران کسب و کار ، تیم های مدیریتی و متخصصان فناوری اطلاعات ، به داده ها دسترسی پیدا کرده و چگونگی سازماندهی آن ها را تعیین می کنند. سپس ، نرم افزار کاربردی داده ها را بر اساس نتایج کاربر مرتب می کند ، و در آخر ،به کاربر نهایی داده ها را با فرمت اشتراک گذاری آسان ، مانند نمودار یا جدول ارائه می دهند.